Skip to main content

Cuti semesta 2

   ~ Bismillah~

Alhamdulillah,

 hari ini genap 21 tahun 6 bulan umurku berada di dunia yang fana ini.

Namun, aku cukup sedih dengan diriku sendiri yang masih banyak lalai dalam hidup ini. Sebanyak mana lah sumbanganku untuk agama Allah ini.

Cuti semesta sem 2 ini aku pulang awal seminggu berbanding sahabatku yang lain.Alhamdulillah, rezeki dari Allah,,akhirnya masa yang di tunggu-tunggu setelah hampir 4 bulan lebih aku tidak pulang ke rumah,rindu sangat2 untuk bertemu ke mama dan abah ku serta keluargaku yang lain.Sebelum aku pulang, aku dan sahabatku wani telah pergi shopping raya dulu di Jalan TAR.. semangat punya nak sambut ramadhan tahun ini ^^.. Lagi satu, aku tak nak fikirkan sangat baju raya nanti. Beli awal lagi bagus..bak kata pepatah melayu,sediakan payung sebelum hujan ..hihi.. tema aku sendiri tahun ni, aku beli baju warna koko @ coklat. ala- ala milo tu..ok.. kami punya semangat dari awal pagi lagi bersiap untuk menunggu KTM UKM.

Bila sampai di KTM , masyaAllah, ramai pula yang beratur membeli tiket, dengan langkah lemah kaki ku beratur menunggu giliran.

Setelah hampir sejam aku dalam KTM, akhirnya samapai di depan SOGO.

 MasyaAllah, SubhanaAllah..

inilah kali pertama aku yang berada berjauhan dengan kelurga membeli barang-barang di negeri orang.
Tapi, hatiku rasa seakan-akan dah biasa dengan suasana sebergitu..mungkin sejak kecil lagi mama dan abah selalu membawa kami pergi ke pasar malam jadi keadaan dan suasana di sana seakan-akan sama sengan kesesakan orang ramai.

Sedang aku berjalan- jalan melihat keadaan sekeliling yang berbeza dengan tempat aku dibesarkan. Mana tak nya,,ramai orang asing..indo ada,bangla ada, cino ada..oumputih ada..semua ada..

tapi, dalam fikiranku, aku selalu membandingkan dengan hari perhimpunan padang mahsyar nanti. Aku pasti, manusia mesti lebih sesak dari ini! terik panas matahari serta rasa kehausan yang menyinak di kerongkong.Allah, aku lihat mungkin waktu ini, manusia seakan-akan rasa mereka hidup lama.Segala macam ragam samada dari segi akhlak pemakian, bicara..semuanya bebas! tanpa batasan..sedih hatiku melihat mereka dan lagi sedih hatiku kerana tidak dapat menegur mereka.Cukup mencabar dakwah yang aku cuba sampaikan di sana. Moga dengan pemakian ku ini akan menjadi contoh buat yang lain.

************************************************************************

Malam terakhir di UKM sebelum cuti.

Jam 10:00 malam

sunyi, cerah dan kosong!

aku melangkah perlahan-lahan mamasuki masjid atau juga di kenali sebagai pusat islam. Kelihatan ada beberapa motor yang tersadai di situ. Bila ku lihat di dalam masjid,tiada seseorang pun. Dengan berbekalkan sebuah buku yang aku baru beli di Jalan Tar tadi .." Berfikir Gaya Al-Fateh " aku duduk di cerok surau dengan di temani buku serta di hiasi kipas. Rakan sebilikku telah pulang kerumahnya petang tadi .. sahabat- sahabatku yang lain masih ada exam pada hari esok. jadi, aku tidak mahu kacau mereka study.

kebiasaanya malam sebelum ini, pasti ramai yang ada di masjid. Mungkin disebabkan hujung minggu. Semua orang masing-masing membawa haluan sendiri. Jadi, aku mula lah membaca buku tersebut. Malam ini juga aku tekad untuk tidur di masjid tersebut. Bilikku sudah ketiadaan langsir kerana diwajibkan hantar ke pejabat.

Hampir 20 minit aku sedang asyik membaca buku itu,

tiba- tiba......

"Assalamualaikum"

"Wasalam"..jawabku

"Seorang jea k ni? tidur sini k malam ni."

" Biasanya ramai orang, malam ni saya seorang je,,xsure lagi..kenapa ye?"

Setelah hampir sejam aku berbual, lupanya dia seorang ustazah di sekolah menengah. Baru sampai dari Pahang. Sebenarnya, dia mahu tidur di bilik rakannya di ZAABA. Namun, tiada panggilan dan mesej yang berbalas. Jadi, datanglah ustzah itu  ke masjid.

Sebenarnya, aku rasa bahawa Allah ini sangat-sangat menjag
aku sepanjang berada di musim imtihan tu, jika kawanku tidak dapat hadir,pasti ada seseorang yang tak disangka- sangka hadir juga untuk menemaniku di sana. Allah, sesungguhnya, jika kita sentiasa bergantung pada Nya. Pasti Allah akan menjaga kita walau apa sahaja yang kita lakukan.Allah, tambahkanlah cintaku padaMu & Rasulullah.
Tazkiyatul Nafsi

*************************************************************************




Comments

Popular posts from this blog

muslimat??

‎::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ ۞*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ ۞•لا اله الا الله محمد رسول الله•۞ ...۞*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ ۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀ (◕‿◕"),✰˚ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ¸¸.¤*¨*ღ☆ღ*¨*¤.¸Ƹ̵̡Ӝ̵̨ ̄Ʒ¸¸.¤*¨**♥✿♥*¨*¤.¸Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ✿ Duhai wanita muslimah, usahlah menghukum diri kamu jika kaum Adam terjatuh hati pada kamu kerana agama yang ada padamu... kerana cinta yang hadir dalam diri mereka itu bukan kamu yang berikan... ✿ Ingat, jangan kamu hukum diri hanya kerna menganggap kamu gagal menjaga dirimu..! ✿ Sedarlah, semakin mantap imanmu, semakin besar ujian yang Allah akan berikan...Ayat al-Quran turut menjelaskan bahawa ujian setanding dengan kemampuan seseorang.(2:286) Kemampuan itu jelas bererti ilmu dan iman yang ada. ~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥ •~•♥•~~•♥•~•♥~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥ ✿ Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sungguh besarnya pahala adalah setimpal dengan besarnya dugaan; dan sungguh Allah s.w.t apa

Warkah cinta buatmu..

Ku titipkan ini khas insan yang disayangi dan dicinta.. Tali kasih mengiringi kita semua Duhai sahabatku mawar agama, Dulu aku sangat menghormati dan bangga dengan kilauan akhlak yg kau miliki, Kehebatanmu menahan nafsu dr tersungkur mencintai seseorang menjadikan aku semakin mengagumimu, Kepetahanmu berbicara menjadikan dirimu semakin disayangi, Aku merasakan sangat bertuah dapat berukhwah denganmu  agar dapat kita saling menasiha ti daripada tergelincir dan berganding bahu menyahut seruan dakwah. Ku tahu aku bukanlah sahabat yg sempurna, Namun,dari kejauhan ini ku titipkan doa buatmu, Bukan kekayaan dan kemewahanku pinta, Tapi,, Aku mahu kau kuatkan iman didada dan sedar dari tipu daya syaitan yang sungguh elok dimata, Aku harap dirimu tidak mudah tergoda dengan janji2 manis lelaki yg mengajakmu berkahwin dlm waktu terdekat. Kerana... Jika dia betul2 mencintaimu kerana agamamu, pasti jalan syariah yg diikuti, walimu lebih diutamkan tanpa perhubungan yg berl

Cuti Semesta 1 sesi 2013/2014

 AllahuAkhbar! AllahuAkhbar! AllahuAkhbar! Segala puji bagi Allah atas segala nikmat yang dikurniakanNya. Hari ini, aku masih dikurniakan Allah umur, rezeki,serta segala nikmatNya yang tidak akan dapat sekali-kali dihitung oleh hambaNya. Allah Yang Maha Kaya, Kekayaan ini adalah milikNya, Ketika Menyusuri jalan, Merentasi belahan bukit, Mentari petang memancarkan sinarnya sebelum melabuh, Memberi cahaya megharungi bumi Sang Pencipta, Tetap taat pada perintah Sang Khalik Tika Allah menawarkan amanah kepada bukit dan gunung Dengan mudah,ia menolak.. Bimbang,takut kerana beratnya amanah itu.. Namun, Manusia yang diciptakan dari tanah serta air mani yang hina ini, Sanggup memikul amanah yang diberi, Gah,Bangga,Sombong, Nauzubillah Ya Robbi daripada sifat mazmumah itu.. Manusia, Allah tidak menjadikan kita dengan sia-sia di dunia ini, Semuanya ada tanggujawab.. Apa??? Menjadi khalifah dibumi ini dengan mentauhidkanNya. Jiwa yang bahagia, Jiwa yang tenang,