Skip to main content

Setelah sekian lama menyepi...

 Alhamdulillah  Ya Robbi..

Engkau masih memberi aku nafas untuk mengukir bait - bait bicara sebelum tirai tahun 2012 kian melabuh beberapa detik lagi.Seingat aku,ini adalah kali pertama aku kembali menghiasi blog ini..bukan apa..tahun ini adalah tahun yang sangat bermakna dalam hidupku..in syaa Allah.. ' STPM TAHUN 2012 TRANSFORMASI KEHIDUPANKU'...

Hal ini kerana..aku telah berjaya menduduki peperiksaan sijil tinggi malaysia (STPM).Alhamdulillah..cuma keputusan itu di tangan Allah.Hanya iringan  doa sahaja dapat aku pinta agar kejayaan mennati diriku kelak.


Ramai orang kata,exam ini adalah diantara yang terpayah didunia disebabkan sebab-sebab tertentu.Kalau nak cita..memang panjang laa..

Aku sering diaju persoalan ..Kenapa ambik STPM?,bukan aku xdpt u atau matrik..sume tu ade,cuma..hatiku lebih berat untuk mempelajari dalam bidang agama ni.Mungkin sebab aku merasakan diriku tidak kuat dan masih cetek lagi dalam ilmu ini..

Walaupun aku kembali menyarung seragam sekolah..aku merasa seronok.Nekadku,aku akan membuktikan bahawa stpm ini tidaklah seperti yang dianggap oleh orang lain.Bagiku,stpm ini sangat bagus kerana dapat memberi ruang bagi seorang pelajar seperti aku menebus kembali kejayaan silam yang pernah aku gapai ketika dahulu..mampukah aku merangkul kejayaan itu kembali nanti? jwpnnya bulan mac tahun 2013...dupdap..dupdap..berdebar jugak hatiku ini..in sya Allah..aku yakin..Allah tidak akan zalim terhadap hamba-hambanya yang kerdil ini.


Alhamdulillah..belajar di negeri kelahiranku mendatangkan kelainan dalam hidupku sebagai seorang pelajar  dan hamba Allah ni..Dengan sedikit ilmu kepimpinan yang ada dalam diri ini.Aku dilantik menjadi pimpinan disana,,bagiku..ini adalah takziah buatku..amanah yang aku pegang kali ini cukup berat berbanding dulu...walaubagaimanapun,igauan pengalamn kakak2 di sekolah dulu bermain-main di kotak fikiran di saat aku menjalankan amanah ini dan ia turut mengajar diriku ini..serta tidak lupa,,Allah laa terutama sekali yang memberikan aku kekuatan dan semangat ketika dalam sujud dan kalam indah dari Mu Ya Robbi..Alhmadulillha..aku Yakin..Allah  tidak akan membebani seseorang hambanya melebihi kemampuan diri ini..


Ukhwah yang terbina antara orang disekelilingku menjadikan aku semakin membara untuk menggali ilmu dengan cikgu/ustaz /ustazah/kakak/abang/naqib/naqibah..aku berasa sangat bersyukur kerana Allah menghadiahkan aku orang - orang yang hebat dalam bidang agama..aku merasakan diriku ini semakin jahil dari sehari ke sehari apabila mengetahui ilmu tersebut.Diriku masih banyak kekurangan dalam bab2 agama ini..Allahhu Robbi ..Ampunilah aku yang hina lagi jahil ini..sudah banyak masa yang telah aku bazirkan dengan perkara yang tidak menyumbangkan kepada islam..




Ok..sebelum mengakhiri lauhan rasa ku ini.Aku memanjatkan berjuta2 syukur kepada Allah yang Maha Penyayang.Allah sahaja yang dapat membantu kita dalam apa jua keadaan yang menimpa..Episod hidupku juga terasa bermula selepas tersedar dari khyalan hidupku ini..aku merasakan diriku sangat kerdil dan jauh berbeza dengan nasib para sahabat nabi dahulu yang sanggup menggdai nyawa mereka semata-mata untuk menegakkan kalimah Allah..aku?? banyak mana sudah aku habiskan untuk islam??...jom kita muhasah diri kita,,,




Comments

Popular posts from this blog

muslimat??

‎::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ ۞*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ ۞•لا اله الا الله محمد رسول الله•۞ ...۞*•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ *•.¸.•*۞ ۞۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞ ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ::♥::♥:: ▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀ (◕‿◕"),✰˚ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ¸¸.¤*¨*ღ☆ღ*¨*¤.¸Ƹ̵̡Ӝ̵̨ ̄Ʒ¸¸.¤*¨**♥✿♥*¨*¤.¸Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ✿ Duhai wanita muslimah, usahlah menghukum diri kamu jika kaum Adam terjatuh hati pada kamu kerana agama yang ada padamu... kerana cinta yang hadir dalam diri mereka itu bukan kamu yang berikan... ✿ Ingat, jangan kamu hukum diri hanya kerna menganggap kamu gagal menjaga dirimu..! ✿ Sedarlah, semakin mantap imanmu, semakin besar ujian yang Allah akan berikan...Ayat al-Quran turut menjelaskan bahawa ujian setanding dengan kemampuan seseorang.(2:286) Kemampuan itu jelas bererti ilmu dan iman yang ada. ~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥•~~•♥ •~•♥•~~•♥•~•♥~•♥•~•♥•~~•♥•~•♥ ✿ Rasulullah s.a.w pernah bersabda: "Sungguh besarnya pahala adalah setimpal dengan besarnya dugaan; dan sungguh Allah s.w.t apa

Warkah cinta buatmu..

Ku titipkan ini khas insan yang disayangi dan dicinta.. Tali kasih mengiringi kita semua Duhai sahabatku mawar agama, Dulu aku sangat menghormati dan bangga dengan kilauan akhlak yg kau miliki, Kehebatanmu menahan nafsu dr tersungkur mencintai seseorang menjadikan aku semakin mengagumimu, Kepetahanmu berbicara menjadikan dirimu semakin disayangi, Aku merasakan sangat bertuah dapat berukhwah denganmu  agar dapat kita saling menasiha ti daripada tergelincir dan berganding bahu menyahut seruan dakwah. Ku tahu aku bukanlah sahabat yg sempurna, Namun,dari kejauhan ini ku titipkan doa buatmu, Bukan kekayaan dan kemewahanku pinta, Tapi,, Aku mahu kau kuatkan iman didada dan sedar dari tipu daya syaitan yang sungguh elok dimata, Aku harap dirimu tidak mudah tergoda dengan janji2 manis lelaki yg mengajakmu berkahwin dlm waktu terdekat. Kerana... Jika dia betul2 mencintaimu kerana agamamu, pasti jalan syariah yg diikuti, walimu lebih diutamkan tanpa perhubungan yg berl

Cuti Semesta 1 sesi 2013/2014

 AllahuAkhbar! AllahuAkhbar! AllahuAkhbar! Segala puji bagi Allah atas segala nikmat yang dikurniakanNya. Hari ini, aku masih dikurniakan Allah umur, rezeki,serta segala nikmatNya yang tidak akan dapat sekali-kali dihitung oleh hambaNya. Allah Yang Maha Kaya, Kekayaan ini adalah milikNya, Ketika Menyusuri jalan, Merentasi belahan bukit, Mentari petang memancarkan sinarnya sebelum melabuh, Memberi cahaya megharungi bumi Sang Pencipta, Tetap taat pada perintah Sang Khalik Tika Allah menawarkan amanah kepada bukit dan gunung Dengan mudah,ia menolak.. Bimbang,takut kerana beratnya amanah itu.. Namun, Manusia yang diciptakan dari tanah serta air mani yang hina ini, Sanggup memikul amanah yang diberi, Gah,Bangga,Sombong, Nauzubillah Ya Robbi daripada sifat mazmumah itu.. Manusia, Allah tidak menjadikan kita dengan sia-sia di dunia ini, Semuanya ada tanggujawab.. Apa??? Menjadi khalifah dibumi ini dengan mentauhidkanNya. Jiwa yang bahagia, Jiwa yang tenang,